Od Babišova „slavného” statusu ohlašujícího nákup mediálního domu MAFRA uplynulo už 10 let. 10 let, během kterých prakticky přestala existovat rovná politická soutěž a proměnila se podoba médií i nezávislé žurnalistiky v Česku.
Andrej Babiš už dekádu dokazuje, že se svá média nestydí zneužívat k ohýbání reality, manipulaci s veřejným míněním a sbírání politických bodů. Podle časopisu Reportér mu navíc koupě médií výrazně pomohla v rozjezdu jeho politické kariéry. Zatímco ještě v květnu 2013 naměřil STEM Babišově hnutí 0,4 procenta preferencí, už o pět měsíců později, v říjnových volbách, získalo ANO 18,65 procent a tedy i 47 poslaneckých křesel. A výhod nekonečné volební kampaně ve svých médiích Babiš využívá dodnes.
Změna je ale konečně na dohled. Sněmovna minulý týden schválila návrh zákona, který přísněji ošetřuje střet zájmů politiků, a který jim vlastnictví médií (zatím vyjma těch internetových) zakazuje. Najít si skulinku v zákoně, a neděláme si iluze, že by to Andrej Babiš aspoň nezkusil, tak bude přece jen o kus složitější. Novelu musí ještě posoudit Senát a zřejmě i Ústavní soud. Pokud ale vejde v platnost, měl by Babiš mít dvě možnosti: svůj mediální dům prodat, nebo se vzdát poslaneckého křesla.
To, jestli se případným prodejem Babišova mediálního impéria narovná politická soutěž, nebo jestli by šel i nový kupec majiteli hnutí ANO na ruku, nevíme. I přes tyto otazníky je ale přísnější omezení střetu zájmů velmi důležité. Pomáhá totiž zřetelněji vymezit hranice demokratického hřiště, které politici zkrátka nesmí překračovat.
Zapojte se a proměňte slova v činy ještě dnes
Podepište výzvu
Přidejte se k 543 395 demokratům, kteří podepsali naši výzvu.
Akční centrum
Zjistěte, jakým způsobem se můžete zapojit právě Vy.
Darujte
Darování je nejjednodušší a nejrychlejší cesta, jak se můžete zapojit hned teď.